Mõttetera

"Pole olemas täiuslikke vanemaid ega täiuslikke lapsi, kuid on piisavalt täiuslikke hetki sel teel." - Dave Willis


Miks tulla Gordoni Perekooli

Registreeru koolitusele

Liitu uudiskirjaga


Kontaktandmed

MTÜ Perekoolitusühing
Sina ja Mina

perekeskus at sinamina dot ee 

Reg.nr: 80208192
Koolitusluba: 5850 HTM
Majandustegevuse teade nr 253704 

a/a:  EE782200221025532345

 

Saage tuttavaks: Auli Andersalu-Targo

Selles rubriigis tutvustame teile perekeskuse koolitajaid ja küsime nendelt ühe küsimuse, mille vastus võiks lapsevanematele olla huvitav ja abistav. Seekordseks koolitajaks Auli Andersalu-Targo, kes annab nõuanded, kuidas päkapikundust teadlikumalt läbi viia.

   

Auli on 13 aastat töötanud koolipsühholoogina, nõustades nii õpilasi, õpetajaid kui ka vanemaid laste vaimse tervise teemadel. Ta on õppinud laste- ja noorte psühhoanalüütiliseks laste ja noorte psühhoterapeudiks. Lisaks on ta tegutsenud 8 aastat täiskasvanute koolitajana, teemadeks suhtlemisoskused (Gordoni perekool, PREP-paarisuhte koolitus) ja kiusamine (Kiusamisest vaba lasteaed ja kool, KiVa).

 

NÕUANDED TEADLIKUKS PÄKAPIKUNDUSEKS:

  • Vanemad võiksid esmalt endalt küsida ja siis omavahel arutada, miks jõuluajal üldse päkapikud käivad. Mida vanemad tahavad "päkapikundusega" oma lastele öelda, õpetada, edasi anda? Kas lastele päkapikkude kaudu pisikingituste ja Jõuluvana abiga suuremate kingituste tegemine on lihtsalt laste rõõmustamise viis, üldlevinud kombe järgimine või midagi muud? Kas päkapikud käivad selleks, et olla lapse motiveerijad, distsiplineerijad või käivad nad nagunii sõltumata lapse käitumisest? Kui päkapikud on vanemale eelkõige kasulikud selleks, et last kuulekana hoida, siis on varasemas lapsekasvatamise töös jäänud vanemal ilmselgelt midagi olulist tegemata. Peale seda, kui vanem on enda jaoks selgeks saanud päkapikkude käimise mõtte, on mõistlik sel teemal arutleda ka lapsega ja temaga koos luua ettekujutus päkapikkude elust, tegemistest ja sellest, miks nad lastele kingitusi toovad.
  • Päkapikkude käimine ei tohiks olla võimalus lapsega manipuleerida ja veel hullem, teda karistada. Kui laps teeb midagi vastuvõetamatut, mille peale vanem tahaks teda tõsiselt korrale kutsuda, ei ole hea mõte selleks kasutada kingitustest ilma jäämisega ähvardamist. Palju targem ja lapse jaoks arendavam on selle halva teo üle lapsega arutada ja anda talle kogemus selle teo loomulikest tagajärgedest, mis peaksid otseselt olema seotud selle käitumise, mitte millegi muu kaugema, näiteks päkapikkudega. 
  • Päkapikkude kingitustega saavad lapsed alati sõnumi mõnest väärtusest ja selle väärtuse võiksid vanemad enne kingituste tegemist selgelt läbi mõelda. Vanemad saavad endale esitada küsimuse, mida laps õpib elus oluliste väärtuste kohta kingitusi saades. Kui vanemate jaoks on oluline tervislikkus, siis võiks päkapikk tuua sussi sisse näiteks õunu, kuivatatud puuvilju või toorbatoone. Kui vanem peab oluliseks loovust, võiks kingituseks olla kas vanema enda ehk päkapiku poolt joonistatud pilt, kirjutatud luuletus või hoopis lapsele ükshaaval toodu toredad värvipliiatsid. Vanem võib toetada ka näiteks lapse kannatlikkuse arenemist ja lapse kogumiskirge talle ükshaaval mingeid pisikesi mänguasju kinkides. Ja loomulikult võivad kingitused olla seotud lapse eneseteostuse võimaluse pakkumisega läbi tema hobidega seotud kingituste.
  • Ka suuremate kingituste tegemise juures on vaja olla teadlik sellest, mis on need ihaldusväärsed kingitused, mis rahuldavad lapse olulisi vajadusi ja miks mitte ka pere koosolemise vajadust. Kingitused võivad olla erinevad tegevused, mida koos tehakse, näiteks kino-, teatri-, kontserdi-, spordivõistluste piletid, koos uisutama või veekeskusesse puhkama minek või hoopis kuskile töötuppa, stuudiossee koos meisterdama minek.
  • Nii lapsele eraldi kui ka tervele perele kinke valides võiks lapsega teha kõigepealt nimekiri kõikvõimalikest kingitustest ja seejärel mänguliselt arutada, milleks neid kinke vaja on, mida kasulikku või head on võimalik nende abil teha ja leppida kokku, millised kingid võiksid kindlasti olla juba nende jõulude ajal kingikotis ning milliste saamisega võiks oodata kas sünnipäeva või mõne muu tähtpäevani või mille jaoks võiks hakata laps hoopis ise raha koguma. Selliste nimekirjade koostamise juures võiks vanem kindlasti olla ise eeskujuks ka oma kingisoove lapsega jagades.  
  • Ja veel mõeldes päkapikkude käimisele oleks hea lapsega rääkida sellest, millist elu päkapikud elavad, kuidas nad ilmselt jälgivad laste tegemisi ning kasvõi iga päeva lõpus teha kokkuvõte sellest, mida päkapikk täna sinu tegemistest nägi, mis sul tänasel päeval õnnestus ja mis ei tulnud ehk nii hästi välja. Selliste küsimuste eistamine aitab vanemal luua lapsega kontaktis olemiseks hea vestlusteema ja arendada lapse eneseanalüüsioskust.
  • Päkapikud võivad aidata arendada ka lapse hoolivust ja empaatiat, kui laps päkapiku eest hoolitseb talle näiteks tänukaarte kirjutades või talle ise väikesi kingitusi tehes.